Maria Bebådelsedag Jungfru Marie Bebådelsedag med Sven-Gunnar Lidén

Sverige

Inför gudstjänsten 22 marsi Skogsängskyrkan

Hej vänner!

Det är märkliga tider och styrelsen, pastor och diakon har under veckan funderatpå hur vi ska göra med olika samlingar i kyrkan i dessa coronatider. Vi harkommit fram till att tills vidare göra följande ändringar i verksamheten:

Gudstjänster kommer att firas på ett delvis annat sätt än vanligt. Sven-Gunnarbehöver arbeta hemifrån för tillfället då han tillhör riskgrupper. Därförkommer vi att få ta del av hans predikningar i form av förinspelad video som vispelar upp under gudstjänsterna. Predikningarna kommer även att finnas förlyssning i efterhand. Vi återkommer med hur dessa kan nås.
Vi kommer fira nattvard mer sällan än tidigare, eftersom pastor inte kan vara ikyrkan och vi även får svårt att veta i förväg vilka nattvardstjänare som kandelta. Nattvardstjänare kommer att kontaktas direkt gällande detta. Vi kommerundersöka möjlighet att livesända gudstjänsten för de som är hemma.

Vi kommer att behöva hjälpas åt att leda gudstjänsterna framöver när pastorinte kan närvara gudstjänsten. Att leda gudstjänsten kan innebära att varadelaktig i utformningen av gudstjänsten. Det kan också innebära att få enfärdig gudstjänstordning, med psalmer och texter från pastor för att sedan påplats i kyrkan hjälpa till och guida församlingen genom gudstjänsten. Det voremycket bra om de som kan tänka sig att leda en gudstjänst kan höra av sig tillSven-Gunnar. Om du vet vilken söndag den närmsta tiden som kan passa dig, såmeddela även det.

Kyrkkaffet kommer att bli enklare än vanligt. Vi låter bli bröd, smör ochpålägg för att minska smittspridning. Kaffe och kaka kommer att erbjudas.

Eftersom det är svårt att veta i dessa tider vem som kommer att kunna närvarapå vilka gudstjänster, är det viktigt att meddela om det blir ändringar på kortvarsel. Vi får hjälpas åt och vara flexibla i sådana fall!

Kom ihåg följande förhållningssätt:
– Tvätta händerna noga och ofta
. Komplettera gärna med handsprit
. Undvik onödig närkontakt. Vi hälsar inte genom att ta i hand.
– Kom inte till kyrkan med sjukdom
– De som är 70+ eller i övrigt i riskgruppen uppmanas vara försiktig medsociala kontakter av myndigheterna, och bör fundera kring sin närvaro igudstjänsterna.
– Var extra försiktig efter besök i högriskområden.